Kedvező áron eljuthatunk országunk szép helyeire, részt vehetünk programokon és még ajándékot is kapunk. Így (is) csalogatnak a termékbemutatók, ahol azonban könnyen „csapdába” eshetünk. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatója.
A fogyasztóvédelmi felügyelőség szerint sajnos eddig is voltak, ezután is lesznek olyan cégek, akik kihasználják az – elsősorban – időseket, akiket rá tudnak szedni. Gyakran olyan árut, olyan áron adnak el „jó technikával”, a bolti ár többszöröséért, amire nincs is szüksége a vásárlónak.
Meglehetősen elterjedt, hogy az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg. Szinte minden ilyen rendezvényről azonban a helyszínen kiderül, hogy az csupán eszköz arra, hogy meggyőzzék a fogyasztókat a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról.
A tavalyi témavizsgálat során a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek 173 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést, amelyből 118 esetben tártak fel valamilyen jogsértést, így a kifogásolási arány 68%-os volt.
A termékbemutatókat szervező cégek közül egyes kereskedők azért is járhattak el a fogyasztókat megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tanúsítva, mivel ha üzleten kívüli értékesítést, például kirándulással egybekötött buszos kirándulást szerveztek, úgy ezt nem kellett bejelenteniük és sokszor rejtve maradtak a fogyasztóvédelmi hatóság elől.
- január elsejétől azonban módosításra (Ld: Jogszabály Hírlevél) került a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet,: ennek értelmében minden olyan utazás vagy rendezvény helyét és időpontját be kell jelenteni az illetékes jegyzőnek, amely termékek forgalmazása céljából kerül megtartásra. A bejelentést legkésőbb tizenöt nappal előtte kell megtenni, a jegyző pedig ezt továbbítja haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül az utazás vagy rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.
A bejelentési kötelezettség folytán a fogyasztóvédelmi hatóság tudomást szerez a termékbemutatókról és módja lesz ezek ellenőrzésére: a jövőben ez elősegíti azt, hogy egyes cégek ne tanúsítsanak agresszív kereskedelmi gyakorlatot az ilyen értékesítések alkalmával.
A fogyasztóvédelmi hatóság azt ajánlja az érdeklődőknek, hogy legyenek óvatosak, körültekintőek és ha mégis vásárolnának egy termékbemutatón, addig ne írjanak alá semmilyen adásvételi- vagy kölcsönszerződést, amíg át nem olvasták annak minden pontját. Beleértve az apró betűs részeket is.
A termékbemutatókra a távollevők között kötött kereskedelmi szerződésekről szóló kormányrendelet előírása vonatkozik, amelynek napjainkban hatályos rendelkezései szerint az adásvételtől, a termék átvételétől számítva, nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a vevő. Egyes cégek elhallgatják ezt az információt, vagy miután kiárusították készletüket, megszűnnek, így nincs kinek benyújtani elállási igényünket.
Mindezek alapján még nagyobb hangsúllyal hívja fel a figyelmet a hatóság arra, hogy fokozott körültekintéssel és megfontoltsággal járjanak el az ilyen rendezvényeken történő esetleges vásárlásaik során.
forrás: nfh.hu