A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) kivitelezési munkálatai a jövő hét végére minden frekventált helyen befejeződnek – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt hetek közlekedési torlódásai is lassan a végéhez érnek.
A társaság az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében ismerteti: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) beruházásában országosan 89 helyszínen kerül az aszfalt alá automatikus tengelysúlymérő szenzor az útdíjköteles szakaszokon a túlsúlyos járművek kiszűrésére.
Kiskunhalas közelében az 53-as főút és az az 55-ös főút kereszteződésében lévő körforgalom után, Tompa irányában helyeztek el ilyen eszközt.
A rendszer mozgás közben képes megmérni a járművek tengelyterhelését, összsúlyát, majd ezt összeveti az útdíjadatbázissal, így fény derül az esetleges túlsúlyra. A rendszer az üzembentartót azonosítja, és a büntetést neki címezve szabja ki.
Az NFM korábbi tájékoztatása szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Nemzeti Közlekedési Hatóság konzorciummal megkötött támogatási szerződés bruttó 29,9 milliárd forintot biztosít a tengelysúlymérő rendszer kivitelezésére.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdai közleményében felhívta a figyelmet arra, hogy a mérőhelyek kialakításával kapcsolatos munkálatok miatt a jövő hét végéig forgalomkorlátozások lesznek az M0-ás autóút, valamint az M1-e és M7-es autópálya több helyszínén. A forgalomterelések ideje alatt a közlekedők torlódásra számíthatnak.
Mi is ez az egész?
Tavaly év végén indultak a mérőpontok kialakításával kapcsolatos munkálatok, és a napokban érnek véget. Az elmúlt hetekben emiatt találkozhattak az autósok rendszeresen forgalmi dugókkal.
A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) a túlterhelt tehergépjárműveket szűri ki automatikusan. Az ilyen járművek ugyanis jobban károsítják az utakat és nagyobb a baleseti kockázat. Emellett a jogkövető fuvarozók versenyhátránya is csökkenhet ezáltal.
A rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása – magyarázta korábban az NFM. Adataik szerint a magyar utakon futó kamion és teherautó-állomány 8-10 százaléka túlterhelt, nagy része valószínűleg külföldi.
Érsek István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese korábban részletezte, hogy milyen alapvető közlekedésbiztonsági szempontok sérülnek egy túlterhelt jármű esetében:
- rosszabb lesz a stabilitás
- romlik a kormányozhatóság
- a pótkocsi veszélyesen beleng
- vészhelyzetben a vezető ösztönösen nem a terhelésnek megfelelően reagál
- megnő a borulásveszély
- a jármű lassabban reagál az irányváltásra
- a súlypont megváltozásával csökken a stabilitás
- szokatlan viselkedés az ívmeneti szituációkban
- vészfékezés estén váratlan helyzet alakul ki
A 89 mérőhelyből 74 az útdíj ellenőrzési (UD) rendszer részét képező állomások tartószerkezetére, további kettő pedig meglévő VJT (változtatható jelzésképű tábla) portálra épül. Így mindössze 13 helyszínen kell új tartószerkezetet építeni.
Az útdij.hu portál elkészítette térképét a mérőállomásokról korábban:
A projekt során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű mérőállomásokat alakítanak ki. A mérési pontokon olyan érzékelőket (WIM = Weigh In Motion szenzorokat) telepítenek, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzés után vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) legutóbb arról számolt be, hogy a hazai közúthálózaton 2017. szeptember 19-én indul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer. Információik szerint a rendszer működését meghatározó jogszabályok Magyar Közlönyben történő közzétételére augusztus 19-én kerül sor.
Az objektív felelősségi ágon a szabályszegő gépjármű-üzembentartókra 2017. december 31-ig átmeneti időszak lesz érvényben, melynek tartama alatt szabályszegés megállapítása esetén az üzembentartó csupán figyelmeztetésben részesül, bírság kiszabására részére nem kerül sor.
A jelenlegi fix kapus rendszer fog kiegészülni az új TSM rendszerrel. A mostani rendszer így működik:
A legérdekesebb az egészben
A minisztérium Vezess.hu-nak küldött korábbi válaszából az is kiderül, hogy minden járművet képes lesz ellenőrizni a rendszer.
Túlterhelés esetén a menettulajdonságok a jármű kategóriájától függetlenül romlanak (pl. hosszabb fékút, romló kormányozhatóság), így a baleseti kockázat minden esetben nő. A rendszer képes lesz minden áthaladó jármű tengelyterheléseit és össztömegét megmérni. Bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani.
portfolio.hu