A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a megyei (fővárosi) kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségei a héten megkezdték szokásos nyári idegenforgalmi főszezoni ellenőrzéseiket.
Az idei évben a megszokott ellenőrzési területek – a vendéglátóhelyek, szórakozóhelyek, a gyermekek által használt játék- és sporteszközök – mellett a hatóság kiemelt szerepet szán a rendezvényekre kitelepült egységek és a taxi-szolgáltatás ellenőrzésére.
A már hagyományosnak mondható témavizsgálat fő célja, hogy a hatóság ellenőrzéseivel biztosítsa a nyári időszakban a fogyasztók, turisták által gyakrabban felkeresett vendéglátó-ipari egységekre, idegenforgalmi szolgáltatókra vonatkozó jogszabályi kötelezettségek betartását, elősegítve ezzel a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét, valamint a megfelelő tájékoztatáshoz fűződő jogukat.
A témavizsgálat elsősorban a sok vendéget vonzó vízparti nyaralóhelyek, strandok, wellness és gyógyturisztikai helyek, városközpontok vendéglátó-ipari egységeinek ellenőrzésére koncentrál, kiemelt figyelmet fordítva arra, hogy hazánkban immáron minden évben megrendezésre kerül több nemzetközi hírű fesztivál is (Sziget, Volt, Balaton Sound, stb.), melyeken egyre több hazai, illetve külföldi fogyasztó is részt vesz, ezáltal növelve a bel- és külföldi vendégforgalmat. A vizsgálat érinti továbbá a különféle rendezvényekre, vásárokra, helyi fesztiválokra kitelepült kereskedelmi és vendéglátó-ipari egységek, valamint a személytaxi-szolgáltatás ellenőrzését is.
A vendéglátó-egységek esetében az ellenőrzések elsősorban a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató vállalkozások kiszűrésére, valamint az árfeltüntetésre vonatkozó jogszabályi előírások megtartásának ellenőrzésére terjednek ki.
A vizsgálatok érintik a különböző gasztronómiai, szabadidős és kulturális rendezvények, illetve fesztiválok területén működő vendéglátó kitelepüléseket, az idegenforgalmilag frekventált helyeken működő vendéglátó-ipari egységeket (pl. éttermek, sörözők, büfék, lacikonyhák) és a turisták által is látogatott vásárcsarnokok, továbbá a bevásárlóközpontokban (plázákban) található vendéglátó-ipari egységeket egyaránt. Természetesen a turisztikailag frekventált helyszíneken működő vendéglátó-ipari egységek ellenőrzésén túl sor kerülhet — a helyi adottságoknak megfelelően — a kevésbé kiemelt területeken található vendéglátó-ipari egységek ellenőrzésére is.
Tekintettel arra, hogy a témavizsgálat során kiemelt hangsúlyt kap a fogyasztók vagyoni érdekét sértő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárása, az ellenőrzési helyszíneken a felügyelőségek munkatársai próbavásárlásokat is végeznek, amelyek segítségével ellenőrzik többek között
– az árfeltüntetés és az árfelszámítás helyességét,
– a külső és belső ártájékoztatás egyezőségét,
– az űrtartalomra vagy tömegre értékesített termékek mennyiségi megfelelőségét,
– a mérőeszközök hitelességét és a mérések megfelelőségét,
– a felszolgálási díjra vonatkozó szabályoknak való megfelelést,
– a termékek forgalmazásával közvetlen összefüggésben nyújtott szolgáltatásáért való külön díj felszámításának szabályszerűségét,
– a nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség teljesítését egyaránt.
A taxi-szolgáltatás ellenőrzése elsősorban vasúti pályaudvarok és távolsági autóbusz-pályaudvarok, repülőterek, főbb turisztikai látványosságok környékén, idegenforgalmi szempontból frekventált területeken, nagyobb kórházak mellett, valamint megyeszékhelyek, nagyobb városok belvárosi részein zajlik. Az ellenőrzés szintén próbautak formájában történik. Ezen vizsgálatok során a hatóság vizsgálja egyebek mellett
– a taxi-engedély meglétét és megfelelőségét,
– a díjtáblázatban foglalt árfeltüntetés helyességét,
– a tájékoztatás valóságtartalmát, valamint azt, hogy
– alkalmazza-e a sofőr a taxamétert;
– a taxaméter által jelzett alapdíj megfelel-e a díjtáblázatnak,
– a nyugta-, illetve számlaadási kötelezettségét teljesíti-e.
Alapvető cél annak biztosítása, hogy a nem megfelelő díjfelszámítás vagy a megtett út szükségtelensége okán ne érhesse kár az utast a szolgáltatás igénybe vételekor.
Az ellenőrzések során a legfontosabb hatósági feladat a vállalkozások jogkövető magatartásának az elérése, ezáltal a hazai és a külföldi pihenni vágyók vagyoni érdekeinek a megóvása, utóbbiak esetében az ország jó hírének a védelme is. A célok elérése során a bírság csak egy a lehetséges eszközök sorában és semmiképpen sem cél.
Ahol a jogsértés súlya nem indokolja és a vállalkozás is gyorsan kijavítja a hibát, a korábbi évek gyakorlatának megfelelően a hatóság munkatársai a kötelezés és a figyelmeztetés eszközével élnek elsősorban, ugyanakkor az idei évben is lehetőség lesz feliratkozni a hatóság által vezetett pozitív listára, amelyen azok a vállalkozások szerepelnek amelyek mindenben megfeleltek a jogszabályi követelményeknek.
Termékbiztonság
Az idei nyár sem nélkülözi a fogyasztók egészségét, testi épségét és egészségét veszélyeztető termékek kiszűrését biztosítani hivatott piacfelügyeleti vizsgálatok. A főszezonban a hatóság elsősorban
– a gyermekjátékokra,
– a gyermekek által használt népszerű sporteszközökre,
– a kerti bútorokra, illetve
– az elektromos grillek
biztonsági ellenőrzéseire koncentrál, illetve gondoskodik arról, hogy a korábban letiltott termékek se lehessenek fellelhetők a kereskedelemben.
Tájékozódás és tájékoztatás
Az idei évben is elérhető lesz a nagyobb rendezvények helyszínén a hatóság szezonális tájékoztató füzete, a Fogyasztói Kalauz fesztiválozóknak, idén pedig már a Google Playen és az Apple Store-ban is megtalálható az NFH okostelefon-alkalmazása, amely a hasznos tudnivalók mellett lehetőséget teremt a közvetlen panasztételre is.
Mindemellett a hatóság munkatársai nem csak ellenőrzés céljából lesznek jelen a nagy tömegeket vonzó rendezvényeken, hanem az ország több pontján saját standdal, sátorral vesznek részt a vendégek közvetlen tájékoztatása céljából.
A nyári szabadságolások alkalmával sok magyar fogyasztó utazik repülővel külföldre, foglal külföldi szállást vagy bérel külföldön gépjárművet, ezért kiemelten fontos, hogy a fogyasztók tudjanak arról, hogy milyen jogaik vannak, valamint milyen Magyarországi fórumhoz fordulhatnak, ha külföldi vállalkozással szemben merül fel valamilyen problémájuk a nyaralás során.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) a fogyasztói jogokról szóló tájékoztatás mellett ingyenes érdemi jogi segítséget is nyújt a magyar fogyasztóknak a külföldi (valamely másik uniós tagállamban, Izlandon vagy Norvégiába honos) vállalkozással, szolgáltatóval kapcsolatos panaszaik, jogvitáik megkísérléséhez. A segítségnyújtás során az EFK a külföldi társszervezeteivel való együttműködés útján a felek közötti panasz békés rendezésének előmozdítását, azaz egy egyezség elérését kísérli meg, és ily módon lehetővé teszi egy hosszan tartó és költséges határon átnyúló bírósági pereskedés esetleges elkerülését.
Az EFK ingyenes közreműködése bármilyen tárgyú, az EU-ban, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozással szembeni határon átnyúló panasz esetén kérhető, így a Központ többek között a légiközlekedéssel, a külföldi szállásfoglalással, a szállás minőségével, az autóbérléssel, a külföldön vásárolt termékekkel összefüggő garanciális jogok érvényesítésével, valamint a vasúti vagy buszos utazással kapcsolatban is segíthet a sérelmet szenvedett magyar fogyasztók számára. Az EFK azinfo@magyarefk.hu és a www.magyarefk.hu honlapon érhető el.
Forrás: nfh.hu