Sok magyar vállalkozó gondolja úgy, hogy szerencsét próbál más országban is, így belevágnak egy külföldi cég megalapításába, és annak felvirágoztatásába. Azonban ez sok esetben balul sül el, mivel a vállalkozó nem ismeri az adott ország piacát, valamint gazdasági helyzetét. És egyéb tényezők is megakaszthatják a cég lendületét.
A legtöbb esetben a külföldön céget alapítók már nem amatőrök, hiszen a más országba üzleti tervvel érkező magyarok már sikerre vittek Magyarországon, vagy másutt egy vállalkozást. Mindezek mellett azonban érdemes tudni, hogy egy adott környezet és piac ismerete még nem feltételezi azt, hogy egy másik államban is életképes lesz a bevezetni kívánt termék vagy szolgáltatás. Némely esetben lehet hogy a kiszemelt szomszédos országban még nem érett meg a piac arra, hogy befogadja a mi árunkat, vagy az is megtörténhet, hogy már komoly árverseny alakult ki abban a szektorban, ahol mi is labdába akarunk rúgni.
Pontokba szedve az egyik ismert startup-szolgáltató tapasztalatait, az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni egy külföldi vállalkozás megalapítása előtt:
- Piackutatás
- Személyes jelenlét
- Finanszírozás
- Megbízható munkatársa
Mint korábban említettük, rendkívül fontos felmérni egy adott ország piacát, mielőtt belevágnánk annak meghódításába. Előfordulhat ugyanis, hogy olyan helyre készülünk betörni a portékánkkal, ahol már nagyon sokan kínálják ugyanazt, de még talán ennél is rosszabb az a helyzet, ha az adott gazdasági környezetben nincs kereslet arra, amit értékesíteni szeretnénk.
Hogy pontos képet kapjunk egy másik ország piaci trendjeiről, fordulhatunk közvéleménykutató cégekhez is, akiktől megrendelhetünk egy precíz tanulmányt. Ebből aztán következtetni lehet arra, hogy a kiválasztott állam alkalmas-e számunkra. Habár nem szokott olcsó lenni egy ilyen tanulmány, mégis érdemes erre áldozni, hiszen még mindig jobb egy ilyen kutatásnak az árát elbukni, mint majd tíz, vagy százmilliókat egy sikertelen piaci bevezetés miatt.
Amennyiben már túl vagyunk az első lépésen, kezünkben az ígéretes számokat mutató felmérés, akkor belevághatunk magába a cégalapításba, s ezt követően kezdhetjük is meghódítani a kiszemelt ország piacát. Ne essünk azonban tévedésbe, a vállalkozás létrehozása csak a legkönnyebb része a feladatnak, ezt követi majd a megfeszített munka. Tudni kell, hogy a vállalkozás tulajdonosának jelen kell lennie, munkájával és tapasztalatával erősítenie kell a vállalkozást még akkor is, ha felvesz alkalmazottakat. A cég indulása szempontjából nélkülözhetetlen a tulajdonos jelenléte, aki átlátja és irányítja a folyamatokat. Enélkül sajnos nem megy. Ha külföldi cégünk van, akkor pedig hatványozottan igaz az, hogy rendszeresen el kell látogatnunk az adott országba, hogy segítsük startup-unk lábra állítását.
S ha már belevágunk egy másik országbeli vállalkozásba, akkor előtte érdemes átszámolnunk a cég finanszírozását. Az ügyvezető nem lehet felelőtlen, és nem bízhat abban, hogy már az alapítás pillanatától özönlenek majd a vevők. Jobb esetben legalább egy teljes év működtetésre elegendő pénzösszeggel kellene rendelkeznünk ahhoz, hogy egyáltalán szóba jöhessen a külföldi cég alapítása.
Ne felejtsük el azt sem, hogy egy másik államban egyedül nehezen fogunk boldogulni, éppen ezért érdemes alkalmazottakat is keresni a vállalkozásunk számára. Hogy könnyítsünk a helyzetünkön, ajánlott egy megbízható személyt vezető pozícióba is állítani, aki idővel átlátja majd az egész vállalkozást, és adott esetben nélkülünk is képes lesz döntéseket hozni.
Amennyiben mindezen pontokat kipipáltuk, akkor minimalizáltuk a kockázati tényezőket, és azt jelenti, hogy jó úton haladunk a siker felé vezető úton. Megfontolt döntéseket hozva, a szükséges piaci ismerettel és tapasztalattal a hátunk mögött nagy esélyünk lesz arra, hogy nagy szeletet hasítsunk ki abból a képzeletbeli piaci tortából.