Az autósok és biciklisek “együttélés” szabályait sajnos sokkal kevesebben tartják be, mint kellene. Ha mindenki az alábbiakban leírtak szerint közlekedne, akkor az mindenki számára sokkal jobb lenne. Ezek nem betarthatatlanok, ellenben betartandók. Nézzük is meg, hogy mire kell odafigyelni!
A közlekedés összetett, tartsuk be az együttélés szabályait!
A közlekedés négykerekű résztvevői nagyrészt rendelkeznek a gépjármű biztosítás valamely formájával. De még ez sem helyettesíti az odafigyelést, a felkészültséget, az előzékenységet. Nem szabad ellenségként tekinteni a közlekedés egyéb (például két keréken haladó) résztvevőire, mivel egy ugyanazon rendszer részei vagyunk!
Autósok és biciklisek: Mire figyeljünk előzéskor?
Részletesen foglalkozik ezzel a KRESZ. A kerékpárosok szemszögéből nézve is vannak benne nagyon fontos részek. Ilyen például az, hogy nem csak arra kell ügyelni, hogy az előzésre igénybe venni kívánt sáv szabad legyen mindaddig, amíg tart az előzés, de eközben a megelőzendő jármű mellett is tartani kell a megfelelő oldaltávolságot.
Sajnos sok esetben anélkül történik az előzés, hogy az biztonságos lenne. Szűk utcák, parkoló autók, ez mind nehezítő körülmény. A záróvonalakat még csak nem is érinthetünk. Akkor sem, ha kerékpárost akarunk előzni.
Mi a helyzet a követési távolsággal?
Ahogy oldalt, úgy hátul is kell egy olyan biztonságos távolságot tartani, ami garantálja, hogy ha bármi történik (például hirtelen fékezés), időben meg tudunk állni. Ez kifejezetten fontos egy kerékpáros esetén, ahol nagy veszélyben lehet a közlekedő testi épsége, ha erre nem figyelünk oda. Ha autó mögött megyünk, és nem tartjuk be a szabályokat, megúszhatjuk egy pénzbüntetéssel például, de kerékpár esetén ennél sokkal komolyabb következményei lehetnek, amit mindenképp el kell kerülnünk!
Mikor használható a hangjelzés?
Szabály van arra, hogy hol és mikor használhatunk hangjelzést. Alapvetően főleg balesetveszély esetén, megelőzési céllal dudálhatunk. Emellett lakott területen kívül még az előzési szándék jelzése céljából is használható. Lakott területen nem dudálhatunk például akkor, ha ezzel szeretnénk nyomatékosítani a kerékpáros számára, hogy húzódjon lejjebb, mert előzni akarunk.
A járda nem a bicikliseké!
A bekezdés címe vonatkozik a kerékpárosokra és az autósokra is. Meg van határozva, hogy hol lehet közlekedni biciklivel. Alapvetően kerékpárúton, kerékpársávban, vagy ha jelölve van, akkor autóbusz forgalmi sávban, de ahol nincs ilyen, ott a leállósávban vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán is lehet. Lakott területen kívül, ha az út és forgalmi viszonyok lehetővé teszik, akkor az úton, a főútvonal jelöléssel ellátott szakaszokon az úttest jobb szélén közlekedhetnek a biciklisek.
A fentiekből látható, hogy szó sincs járdáról. Így autósként sem várhatjuk el, hogy inkább ott közlekedjenek.
Ha már csak a fenti szabályokra odafigyelünk, máris élhetőbbé és biztonságosabbá tehetjük az autósok és biciklisek együtt töltött hétköznapjait.