- egyetért azzal, hogy 2020. II. félévében és 2021. I félévében meghirdetésre kerüljön a „Kerékpározás éve” program, az 1. melléklet szerinti programelemekkel,
- a Program tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok kormányzati koordinációjának ellátására az aktív Magyarországért felelős kormánybiztost jelöli ki.
A kormánybiztos feladata, hogy az érintett miniszterekkel együttműködve tegyen javaslatot a programhoz kapcsolódó jogalkotási feladatokra és egyéb intézkedések megtételére. A kormánybiztos feladata továbbá az érintett miniszterek és szakmai szervezetek bevonásával a 2020–2030. közötti időszakra szóló nemzeti középtávú kerékpáros stratégia elkészítése és kormány elé terjesztése az év végéig.
(A program lebonyolításával kapcsolatos operatív feladatokat az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság látja el a határozat értelmében.)
A kormány döntéséből az is kiderül, hogy
a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők biztonságának javítása, valamint a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása érdekében változhat a KRESZ.
Az erről szóló javaslatot idén év végéig kell a kormány elé terjesztenie az innovációért és technológiáért felelős miniszternek.
A Kerékpározás éve program elemei a következők a határozat melléklete szerint:
1. Közpolitikai intézkedések:
- Előterjesztés az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet, továbbá egyéb jogszabályok gyalogosok és a kerékpárral közlekedők biztonságának javítását, valamint a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítását célzó módosítására,
- Nemzeti középtávú kerékpáros stratégia kidolgozása,
- Kerékpárral munkába járás pénzügyi ösztönző rendszerének kidolgozása,
- Erdei kerékpáros ösvények létesítésének szabályozása,
- Kerékpártárolók és parkolók kialakításának szabályozása,
- Irodai munkahelyeken öltöző és zuhanyzó helyiségek kialakításának szabályozása,
- Munkába járás és munkaidőn belüli ügyintézés céljára elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzését támogató rendszer kidolgozása.
2. Infrastrukturális fejlesztések és kerékpárhasználatot ösztönző programok:
- Kerékpárutak építéséhez kapcsolódó kommunikációs kampány,
- Kerékpártároló kialakítási program,
- Elektromos rásegítésű teherkerékpár vásárlás támogatási program,
- Elektromos rásegítésű kerékpár beszerzési program nemzeti parkok részére,
- BMX pálya és bringa park építési program.
3. Szemléletformáló rendezvények és kommunikációs kampányok:
- Giro d’Italia Nagy Rajt,
- Nemzeti Összetartozás kerékpártúra,
- Közlekedő Kisokos program kibővítése,
- Országos kerékpáros közlekedésbiztonsági kampányok,
- Tekerjünk itthon! – belföldi kerékpáros turizmust népszerűsítő ernyőmárka létrehozása és az ehhez kapcsolódó kampányok lebonyolítása,
- Bringázz a munkába! kampány,
- Kerékpározást népszerűsítő roadshow,
- Nemzetközi szakmai rendezvények szervezése és lebonyolítása,
- Szakmai tanulmányutak szervezése önkormányzati döntéshozók és főépítészek számára,
- Kerékpáros kutatások és mérések lebonyolítása
Vagyis a kormány több formában is tervezi támogatni az elektromos biciklik vásárlását a következő egy évben megvalósuló program keretében. A korábbi ígéretek fényében ez nem meglepő.
Palkovics László innovációs miniszter néhány héttel ezelőtt a Tisza-tavi kerékpáros híd átadásán bejelentette, hogy az elektromos kerékpárok támogatásáról szóló javaslatot meg fogják fontolni és ki fogják terjeszteni a támogatási rendszert. A kerékpáros szövetséggel és Révész Máriusz kormánybiztossal elkezdtek azon dolgozni, hogy hogyan tudnak olyan megoldásokat találni Magyarországon azoknak is, akik nem csak sportcélra használják a kerékpárt, például munkába járásra – árulta el.
A Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az elektromos rásegítéses kerékpárok és teherkerékpárok vásárlására 30 százalékos, de maximum 200 000 forintos támogatást javasol. Javasolják továbbá megvizsgálni a Magyarországon összeszerelt elektromos rásegítéses kerékpárok nagyobb támogatási lehetőségének vizsgálatát.
forrás: portfolio.hu