Február 14-e hagyományosan a szerelmesek napja Magyarországon is. Ilyenkor a párok apró ajándékokkal emlékeztetik egymást arra, hogy kapcsolatukat komolyan gondolják, vagy felhívják szívük választottjának figyelmét magukra. Mit mond a Biblia a szerelemről?
A legtöbb nyelvben megfigyelhető az a jelenség, hogy nincsen külön szó a szeretetre, illetve a szerelemre. Az angol love például egyszerre jelöli mindkét érzést. De a Biblia eredeti nyelvében mégis van egy olyan szó, ami a mélyebb szeretet kifejezésére szolgál, és meg lehet különböztetni a család, a barátok iránt érzett szeretettől.
A szerelem egy olyan érzelem, ami megérinti az ember mindhárom alkotórészét. Először a személy szellemében kap egy információt arról, hogy megtalálta a szívének kedves személyt. Ezt különösen az első emberpár esetében érdekes megvizsgálni: Ádám felismerte azt, hogy Éva „csontjából való csont, és testéből való test.” Ezt követték a lelki érzelmek, vagyis szerelemre lobbant Éva felé, és csak ezután került sor testi érintkezésre, amit a Biblia úgy ír le, hogy „ismerte a feleségét.” Aki ezt a sorrendiséget követni, annak a szerelme legitim a Szentírás alapján.
Az Énekek énekében sokszor előjön a szerelem témája. A könyv szerzője a híres Salamon király, akinek ezer felesége volt, tehát igazi szakértője ennek a témának. A könyvben visszatérő mondat az, hogy az ember ne keltse fel idő előtt a szerelmet, mert annak lehetnek pusztító hatásai a párokra nézve. Erre bizonyítékot a Biblia is szolgáltat: például a herkulesi erejű Sámson egyfolytában szerelmes volt, és ennek a vége halál lett. Dávid fia is szerelemre lobbant saját féltestvére iránt, de az aktus után meggyűlölte őt.
Az Énekek énekében Salamon ettől is tovább megy: azt állítja, hogy a szerelem az „Úrnak lángja.” Tehát nem az embernek kell ezt a lángot magában gerjeszteni az „igazi” felé, hanem ezt a világ Teremtője végzi el.
A szerelem tehát nem abszolútum (ahogy ezt a mai kultúra állítja), ezt az érzelmet meg kell, hogy előzze egy szellemi felismerés, valamint egy szövetségi viszony vállalása is, valamint az sem hátrány, ha maga az Isten kelti fel a szerelmet egy férfi és egy nő között.
Papp Zsolt teológus