- Jövő év júliustól elindul az azonnali utalási rendszer, amelyben 10 millió forint alatti belföldi forint átutalások 5 másodperc alatt megérkeznek.
- A szolgáltatás 7/24-es rendszerű, tehát az év bármely napján, és az éjszaka indított átutalások is 5 másodperc alatt teljesülnek
- Nem csak bankszámlaszámra lehet majd utalni. Ha szeretnénk, hozzárendelhetjük a telefonszámunkat, email címünket, valamit adószámunkat másodlagos azonosítóként a bankszámlaszámunkhoz.
- Új funkcióként megjelenik a fizetési kérelem fogalma, amellyel egyszerűbbé válik többek között a megosztott fizetés.
A jelenlegi rendszerben hétköznap reggel fél nyolc és este fél hat között összesen 10 elszámolási ciklusban történik a bankok közötti átutalások jóváírása. Az azonnali fizetési rendszer viszont egy teljesen új informatikai rendszeren megvalósított
GYORS PÉNZFORGALMI MEGOLDÁS LESZ, AHOL A TRANZAKCIÓKAT ÖT MÁSODPERC ALATT TELJESÍTIK.
A rendszer az év összes napján, a nap minden órájában rendelkezésre áll. Az azonnali fizetés a forint számláról forintban utalt, 10 millió forint alatti összegekre vonatkozik, ez minden banknál így lesz. Ezen felül azonban egyes bankok egymással megállapodást kötve a 10 milliós értékhatár fölé is mehetnek. Az öt másodperc akkor indul, amikor hitelesítettük az utalást, tehát nem számít bele, amíg megadjuk az utalás adatait vagy megvárjuk az SMS-ben küldött egyszer használatos jelszó megérkeztét.
Telefonszámot is megadhatunk
NEM CSAK BANKSZÁMLASZÁMRA TUDUNK MAJD UTALNI, HANEM E-MAIL CÍMRE, TELEFONSZÁMRA ÉS ADÓSZÁMRA, ADÓAZONOSÍTÓ JELRE IS.
Ezeket elektronikusan vagy bankfiókban is megadhatjuk majd. A másodlagos azonosítók használata természetesen nem kötelező. Egy azonosítót csak egy bankszámlához tudunk megadni és mindig annál a bankszámlánál lesz érvényben, ahol utoljára megadtuk a másodlagos azonosítónk.
A megadott másodlagos azonosítókat a GIRO rendszereiben tárolják, ezért amikor utalunk, vagy nekünk utalnak, vagy a számla kapcsán megváltozik a másodlagos azonosító, egyszerűen ellenőrizhetővé válik, hiába bankolunk egy, vagy több banknál.
A másodlagos azonosítók megadására, használatára, tárolására biztonsági folyamatokat épített ki a GIRO, de a bankok is törekednek arra, hogy ezeket az adatokat a lehető legnagyobb gondossággal kezeljék. Ráadásul a másodlagos azonosítóink változatlanságát évente meg is kell erősítenünk.
Pénzt kérhetünk másoktól
Bevezetik a fizetési kérelem funkciót is, ami újdonság lesz a hazai banki környezetben, erre eddig még csak erőtlen egyedi megoldások születtek. Az azonnali fizetéssel megérkező új fizetési kérelem funkcióval lehetővé válik az, hogy egy tranzakció megadásával
PÉNZ KÉRJÜK ATTÓL, AKINEK ISMERJÜK VALAMELY BANKNÁL MEGADOTT MÁSODLAGOS AZONOSÍTÓJÁT.
Ehhez internetbankunk vagy bankunk mobilalkalmazása fog felületet nyújtani, ahol megadhatjuk a kért összeget és annak a személynek a bankszámlaszámát, vagy másodlagos azonosítóját, akitől a pénzt kérjük. A bank értesíti a címzettet a fizetési kérésről, aki azt elutasíthatja vagy azonnali átutalás formájában teljesítheti, minderre hatvan napja van.
Mindez megnyitja a lehetőséget arra is, hogy vásárláskor az eladó kezdeményezze a fizetést, például a fodrász a telefonos előjegyzéskor leolvasott telefonszámra fizetési kérést indítson, ha kész a frizura. Amelyet aztán a bankunk mobilalkalmazásában a telefonunkon egy gombnyomással jóváhagyhatunk, a pénz pedig 5 másodperc alatt célba ér.
Érdekes kérdést vet fel, hogy az új rendszer mennyire szorítja majd háttérbe a jelenlegi kártyaszolgáltatókat, az ő szolgáltatásuk ugyanis így akár megkerülhetővé is válhat.
forrás: Index.hu, BURAI-DIENES BEÁTA, W.UP