Az AdBlue adalék egy nagyon fontos kiegészítője a dízeles járműveknek. Valószínűleg már mindenki hallott erről a kiegészítőről, ha más nem azért, mert az elmúlt 1-2 évben előfordult, hogy hiány alakult ki belőle. A használata kulcsfontosságú egyes járművek esetében, így fontos, hogy mindig legyen belőle tartalék.
Az AdBlue adalék létfontosságú kiegészítő
Ma már könnyen beszerezhető a kívánt termék, elég csak ellátogatni a Weber Autotechnik AdBlue kategóriájának oldalára, és máris elkezdhetjük a bevásárlást. Érdemes nagy mennyiségről gondoskodni, mivel kifejezetten fogyóeszköznek számít a mindennapos használat során. Természetesen felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán miért van rá szükség? Nélküle el sem indul a jármű?
A választ a dízelmotorok működésében kell keresni. AdBlue nélkül is képes elindulni, viszont ez a meghajtási rendszer sokkal több kormot termel, valamint juttat a levegőbe a benzines változatokhoz képest. Magas a nitrogénoxid-kibocsátásuk, ami szintén káros a környezetünkre. Részben ezért is lépett életbe 2009-ben az Euro 5-ös környezetvédelmi norma, ami bevezette egy új adalékanyag használatát. Ez a kiegészítő pedig nem volt más, mint címszereplőnk, az AdBlue adalék.
A szakmai megnevezése egyébként AUS 32, ami az aqueous urea solution kifejezést rövidíti. Az AdBlue a karbamid vizes oldatából tevődik össze. A működés során a kipufogógázhoz adagolják, így csökkentve a károsanyag-kibocsátás mennyiségét. Ehhez szükség van az úgynevezett SCR technológia alkalmazására. A rövidítés a szelektív katalitikus redukciót jelenti, aminek a célja az, hogy az adalékot a kipufogógázhoz fecskendezve egy speciális katalizátorba lépjen be.
Az AdBlue használata
Ahhoz, hogy az adalék megfelelően tudjon működni, magas hőmérsékletre van szükség, ami minimum 250 Celsius fokot jelent. Ezen a szinten tudja garantálni a hatékonyságot és a károsanyag-kibocsátás csökkentését. Ahhoz, hogy ez a magas hőmérséklet adott legyen, különféle motorvezérlési megoldásokat használnak.
Az Euro 6-os szabvány óta kötelező az AdBlue adalék használata a dízel meghajtású autók esetében. Továbbá mezőgazdasági vontatóknál, buszoknál és más hasznogépjárműveknél is alkalmazzák. A tárolására is oda kell figyelni, mivel az ideális hőmérséklet számára -10 és +35 fok között van. Ha ennél hidegebb van, kikristályosodik, melegben pedig bomlásnak indul a karbamid. Míg a fagyás nem károsítja az anyagot addig 30 fok felett az anyag bomlásnak indul és tönkremegy. Normál körülmények közt sem lehet végtelen ideig tárolni az anyagot. 18 hónap a szavatossága a terméknek. A friss adblue adalék beszerzése a Weber Autotechnik Kft-nél nálunk garantált, hisz nagy forgalmazóként a frissen legyártott anyag néhány nap alatt eladásra kerül.
Ma már nem kell hiány miatt aggódni…
Fontos tudni azt, hogy az AdBlue adalék fő alapanyagát, a karbamidot földgázból lehet előállítani. Ha a világpiaci ára növekszik, akkor az adalékanyag előállítási költsége is növekszik. Az elmúlt években piaci ingadozásból volt bőven, elég csak az energiaválságra gondolni. Rövid időn belül odavezetett, hogy hiány alakult ki a piacon, mivel mindenki kivárt.
Ma már emiatt nem kell aggódni, mivel könnyedén, akár otthonról is meg tudjuk rendelni az AdBlue adalékot.