Jelenleg a vállalkozások korát éljük, hiszen legtöbb családban van legalább egy valaki, aki saját vállalkozást indít. Erre azért is van lehetőség, mert ma már szinte bármiből lehet pénzt csinálni. Igen ám, de korántsem ugyanolyan sikeres az összes vállalkozás.
Egy KSH kutatás eredménye azt mutatja, hogy a magyarországi cégek 62%-a megszűnik az alapítást követő 5 éven belül. Ez az arány nem valami biztató, különösen azoknak nem, akik éppen a cégalapítás küszöbén állnak.
De mi okozhatja a vállalkozások becsődölését? Melyek azok a tényezők, amelyek befolyásolják a cégek sikerét, illetve bukását? Ebben az írásban összeszedtük a legfontosabb okokat, amelyek a cégek becsődöléséhez vezetnek. Érdemes végigolvasni!
A marketing hiánya miatt
Talán az egyik, ha nem a legnagyobb hiba, amit el lehet követni egy vállalkozással kapcsolatban, ha nem helyezünk kellő hangsúlyt a reklámokra és hirdetésekre, vagyis a marketingre. A mai világban marketing nélkül nem lehet boldogulni.
A frissen induló vállalkozások többsége azonban nem veszi elég komolyan a marketinget. Sokan úgy gondolják, hogy először induljon el az üzlet, reklámozni utána is ráér. De, ha nincs reklám, nincs üzlet. Ráadásul, egy új vállalkozásnak különösen is fontos a jó marketing, máskülönben senki sem fog hallani róla, és új ügyfelek sem lesznek.
A korai csőd elkerülésének alapvető feltétele a helyes marketing stratégia. Modern világunkban azonban már nem elég az utcai hirdetőtábla, és az újság. Az online jelenlét is nélkülözhetetlen. Általános gyakorlat, hogy, ha hallunk valami új dologról, első dolgunk lecsekkolni a neten. Amennyiben nem találunk elegendő információt, valószínűleg el is engedjük. Hiszen, “ami nincs fent a neten, az már nem is létezik”.
Egy vállalkozás erős online jelenlétét nagyon könnyen megalapozhatjuk egy jól kivitelezett SEO kampány segítségével. A SEO (Search Engine Optimalization), más néven keresőmarketing megerősíti egy vállalkozás helyét az online térben, és tovább növeli a vállalkozás forgalmát, ezáltal pedig a bevételét is.
A SEO-zásnak egyedül is nekiláthatunk, de rengeteg pénzt és energiát spórolunk azzal, ha profi szakértőkre bízzuk. A keresőmarketinggel foglalkozó vállalkozások, így például a honlapszaki.hu is olyan szakemberekkel dolgozik, akik sokéves tapasztalattal rendelkeznek. Ők garantálják a hatékony online marketinget.
A nem megfelelő piacfelmérés miatt
Egy másik tipikus hiba, hogy a friss vállalkozók indulás előtt nem mérik fel a piacot. Az előzetesen elvégzett, alapos piackutatás több szempontból is fontos. Először is fel kell mérni az aktuális piaci igényeket. Tisztában kell lenni azzal, hogy mire vágynak az ügyfelek. Ehhez pedig jobban meg kell ismerni őket.
A piackutatás azért is fontos, mert csak így ismerhetjük meg a konkurenciát. Egy folyamatos versenyhelyzetben csak akkor lesz sikeres a vállalkozás, ha jobb, mint a többi. És honnan tudjuk, hogy a miénk a jobb? Természetesen onnan, hogy felmérjük a terepet, és megbizonyosodunk a piaci verseny jelenlegi állásáról.
A friss cégek gyakran kihagyják ezt az egyébként lényeges lépést, így nem meglepő, hogy rövid idő alatt csődbe mennek. Ugyanakkor az sem túl jó megoldás, ha átesünk a ló túloldalára, és túlságosan is függünk a vevőinktől. Rendkívül kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetünk, ha a bevételünk nagyobb része egyetlen ügyfelünktől származik, mert ha már nem minket választ, oda az üzlet.
A csődöt tehát akkor kerülhetjük el, ha kellő figyelmet fordítunk a piaci igényekre és a konkurenciára, és ezt figyelembe véve alakítjuk ki az üzleti stratégiát.
A rugalmasság hiánya miatt
Az üzleti stratégia azonban hiába tűnik verhetetlennek, ha a vállalat nem elég rugalmas. A piacról ugyanis tudni kell, hogy folyamatosan változik. Egy vállalat pedig csak akkor lehet sikeres, ha képes reagálni ezekre a változásokra.
Azok a vállalatok, amelyek 5 évet sem élnek meg, abba a hibába esnek, hogy figyelmen kívül hagyják a változásokat, vagy egyszerűen nem elég rugalmasak a váltáshoz. Mert a piacon nem csak az igények változnak, de a versenytársak is cserélődnek. Sőt, még a globális problémák (háborúk járványok, stb.) is befolyásolhatják a piac alakulását.
Mindezt pedig csak úgy lehet túlélni, ha a vállalat kellően rugalmas, és kész változtatni. Ez sokszor azzal jár, hogy el kell hagyni az üzleti tervet, vagy felül kell írni. Habár, egy igazán körültekintő terv elkészítése során a lehetséges nehézségekre is fel kell készülni.
A rossz menedzsment miatt
Végezetül meg kell említenünk a menedzsment szerepét és fontosságát is. A friss vállalkozások nagy része meglehetősen kicsi, mindössze 1-2 főből áll. Ilyen kis létszám esetén feleslegesnek tűnhet az időbeosztás, és a feladatok kiosztása. De nagyon is szükség van rá!
Azok a vállalkozások mennek tönkre, hol hiányzik a rendszeresség, a jól beosztott munkaidő, és a hatékony feladat végrehajtás. Ehhez persze ki kell osztani a feladatokat, és beütemezni őket. Ha ez nincs meg, kudarcra van ítélve a cég is.
A menedzsmenthez tartozik a munkahelyi légkör is. Nincs szükség vas szigorra, és komoly céges kultúrára. A lényeg, hogy az alkalmazottak legyenek elkötelezettek, kedveljék a vezetőt, és fontos legyen számukra a márka.
Vezetőként időnként el kell tűrni, hogy valaki hibázik, és azt is fel kell ismerni, amikor mi magunk hibázunk. Így az alkalmazottakat nem éri felesleges stressz, ami pozitívan hat az üzletre.
Azok a vállalkozások mennek tönkre, hol hiányzik a rendszeresség, a jól beosztott munkaidő, és a hatékony feladat végrehajtás. Ehhez persze ki kell osztani a feladatokat, és beütemezni őket. Ha ez nincs meg, kudarcra van ítélve a cég is.
A menedzsmenthez tartozik a munkahelyi légkör is. Nincs szükség vas szigorra, és komoly céges kultúrára. A lényeg, hogy az alkalmazottak legyenek elkötelezettek, kedveljék a vezetőt, és fontos legyen számukra a márka.
Vezetőként időnként el kell tűrni, hogy valaki hibázik, és azt is fel kell ismerni, amikor mi magunk hibázunk. Így az alkalmazottakat nem éri felesleges stressz, ami pozitívan hat az üzletre.